Beijing verslag 1 - Reisverslagen van Lise, Anne, Carmen, Hans - WaarBenJij.nu Beijing verslag 1 - Reisverslagen van Lise, Anne, Carmen, Hans - WaarBenJij.nu

Beijing verslag 1

Lieve Allemaal,

Hieronder nog even een beschrijving van onze eerst paar dagen. Ik probeerde al eerder een verslag te uploaden, maar doordat veel dingen op internet zijn afgesloten lukte het niet. Iemand in Nederland moet het er dus voor me opzetten.

Toen we de trein uitstapten werden we al meteen opgelicht. We stapten in een taxi, maar de chauffeur berekende een prijs die 10 keer zo duur is als de normale prijs. Papa had zich goed ingelezen van tevoren, dus hij had het meteen door en toen zijn we de taxi uitgestapt. Je moet hier dus een taxi hebben die op meter rijdt, want als ze dit niet doen en op een rekenmachientje een “speciale prijs” aan je laten zien is het dus sowieso te duur.

Ons hotel is prachtig. Het staat alleen voor de helft leeg wat wij niet zo erg vinden. We kijken uit op een hutong. Een blok met laagbouw waar de mensen heel dicht op elkaar wonen. Het is er erg rommelig. Het is grappig dat zo’n hutong hier tussen allemaal grote gebouwen en hotels in staat. Hutongs worden hier ook veel afgebroken om flats ervoor in de plaats te zetten.

We zitten dichtbij waijung street, waar veel winkelcentrums zijn. Tussen de winkelcentrums door zijn lokale winkels en er was ook een markt. Op die markt verkochten ze schorpioenen aan een stokje… LEVEND en ze bewogen nog! Wie eet dat nou… verder waren er octopussen en een groot assortiment van andere vieze visdingen. Maar qua eten hebben we hier niet te klagen. In het restaurant van gister stond ook gewoon pizza en pasta op het menu tussen de lokale specialiteiten.

Onze eerste indruk van China was dat het nogal grauw eruit ziet. Als dat echter het zonnetje doorkomt komt de stad tot leven. Veel fietsers en brommertjes, maar wel geluidloos want ze zijn allemaal elektrisch. We hebben hier dus ook geen last van de smog.

Het grappig is dat China een heel ander land is met een andere cultuur, maar eigenlijk zijn heel veel dingen hier ook hetzelfde. Ondanks dat er hier grote verschillen zijn tussen arm en rijk, loopt iedereen met een smartphone. Starbucks zit hier ook op veel plekken tussen lokale eetgelegenheden en winkeltjes in. Winkels zoals de C&A en H&M heb je hier ook gewoon.

We zijn naar een aantal parken geweest waar we onze ogen uitkeken. Overal zijn mensen dansjes aan het doen en op elke hoek staat weer een ander muziekje op. Ze doen aan dat feng sui, maar ze doen ook oefeningen met zwaarden. Gewoon in het park de hele dag door! Het is ontzettend bijzonder om te zien. De mensen zijn zo blij en aardig, dat hadden we helemaal niet zo verwacht. Ze lachen je allemaal vriendelijk toe en ze hebben de hele dag lol om alles wat ze aan het doen zijn.

We zijn vanochtend naar het hemelse plein van de vrede geweest en het mausoleum van Mao. Dit was ook weer een bijzondere ervaring! We zijn denk ik wel door 10 security checks geweest in totaal. Ook moest je je paspoort laten zien. De chinezen hebben een ID kaartje die ze voor een scanner houden waarop precies staat wat die persoon doet. Als ze denken dat je gaat protesteren mag je niet het plein op. Toen we het mausoleum van Mao wilden inlopen mochten we niet naar binnen. We begrepen niet waarom, maar al snel bleek dat je je tassen in een locker moest doen voordat je naar binnen mocht. Toen we naar binnen liepen kochten veel mensen bij de ingang een bloem voor Mao. Dit leek ons niet gepast aangezien Mao nou niet echt een lieverdje was… Maar alle chinezen deden het wel en ze aanbidden hem. De vrouw voor ons was boos dat we geen bloem hadden gekocht, maar ja we weten nooit zeker of ze dit bedoelde want we konden haar niet verstaan. Mao zelf lag daar heel mooi opgebaard, maar het leek wel op een beeld uit madame tussauds.

Hierna zijn we gaan shoppen om weer even op te warmen en daarna zijn we doorgelopen naar de verboden stad. Dit was erg leuk om te zien. Het was echt mega groot en het was inderdaad echt een stad waar je doorheen liep. In het begin waren het voornamelijk pleinen maar uiteindelijk waren er ook wel wat tentoonstellingen en zag je beter hoe het er echt uitzag vroeger. Na een tijdje waren we er wel weer klaar me en het was ook erg koud. Het sneeuwde zelfs een beetje vandaag.

We vermaken ons hier prima! Er is genoeg te beleven en te zien en elke dag maken we weer nieuwe dingen mee. Nog veel meer dan ik hier kan opschrijven, maar dat horen jullie vanzelf nog wel! Ik zal proberen nog een paar keer een reisverslag te plaatsen.