Dubai! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Lise, Anne, Carmen, Hans - WaarBenJij.nu Dubai! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Lise, Anne, Carmen, Hans - WaarBenJij.nu

Dubai!

Blijf op de hoogte en volg Lise, Anne, Carmen, Hans

22 Januari 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Lieve Allemaal,

Na een lange reis (12 uur lang in het vliegtuig..) kwamen wij gisterochtend vroeg (heel vroeg) aan in Dubai. Uiteraard hadden we niet heel erg veel geslapen in het vliegtuig, dus we hadden gister wel een beetje een jetlag. Maar op een paar instortmomentjes na kwamen we toch nog wel vooruit.
We zijn in de ochtend even gaan zwemmen en hierna gingen we met de metro naar dubai city center mall (ofzoiets). Dit is het grootste winkelcentrum ter wereld. Dat was wel te zien! Heel groot, maar niet echt heel mooi vonden wij. In de middag zijn we naar de soek gegaan. Toen kwamen we in een beetje een rommelige wijk met heel veel arabieren die je heel eng aankeken (mij vooral..). Uiteindelijk zijn we met een boot de creek overgestoken. Hier was een andere soek die was wel leuker! We hebben toen bij een leuk restaurantje aan het water gegeten.

Overal lopen hier vrouwen in boerka’s en met name in de winkelcentrums, want daar is het koud (airco). Maar overal zijn ook kaaskoppen, Indiërs, Amerikanen, fransen en noem maar op. Dit is denk ik wel de meest internationale stad die er maar is. Van alles heb je wat! Er is hier wel een onderscheid tussen mannen en vrouwen. Er zijn aparte vrouwenstranden en in de metro heb je een apart gedeelte voor vrouwen. Heel erg verder dan dat gaat het niet (voor zo ver we hebben kunnen merken). Er lopen hier verder veel van die Arabieren met zo’n lange witte jurk en zo’n bandana om. Verder natuurlijk heel veel grote moderne gebouwen. Het zijn voornamelijk hele dure hotels maar in sommige wonen ook gewoon mensen.

Omdat we net uit Japan komen vergelijken we Dubai nu natuurlijk met Tokyo en dan is het wel een beetje een tegenvaller. De Arabieren zijn niet zo aardig en ik vind dat ze allemaal heel erg boos kijken. Japanners waren veel gezelliger en vrolijker en ook heel behulpzaam. Ook voel je je hier natuurlijk veeel meer een toerist. Gezellige eettentjes ben ik elke keer naar opzoek (geleerd van mama natuurlijk) maar helaas helaas, het is niet te vinden! Normaal is het hier rond de 40 graden, dus ze zijn voornamelijk afhankelijk van airconditioning en veel is dus binnen, wat dus wel ongezellig is. Nu is het namelijk rond de 23 graden dus perfect weer om gezellig een terrasje te pakken!
Wat ook al een groot contrast is, is hoe het er hier aan toe gaat in bijvoorbeeld de metro. In Japan wachtte iedereen keurig tot mensen uitgestapt waren, gaven elkaar ruimte in de metro (ondanks dat het propvol was). Hier stormt iedereen naar binnen zodra de deuren opengaan (dan kom je er dus bijna niet meer uit) en vervolgens gaan een aantal grote sterke Arabieren voor de deur staan waardoor ze dus compleet de hele boel blokkeren. Papa was bijna in de metro achtergebleven!

Vandaag hebben we in de ochtend een desert safari gedaan. Het zou van 8 tot 1 duren. We werden een uur te laat opgepikt en gedropt voor een toeristenshop omdat de chauffeur “zijn banden moest oppompen”. Oftewel, hij had een dealtje en wilde ons de toeristenshop in krijgen. Hebben wij natuurlijk niet gedaan ;). Op de terugweg gebeurde precies hetzelfde. De desert safari was leuk, want we zaten wel echt in de woestijn. Eerst gingen we met een jeep over de heuvels rijden. Vervolgens hebben we 5 minuten op een kameel gereden en toen gingen we nog zandsnowboarden. We hadden eigenlijk wel wat meer van de desert safari verwacht en we voelden ons wel een beetje afgezet. Maar al met al hebben we een mooi stuk van de woestijn gezien en we hebben leuke foto’s van de kamelen! Verder hebben we vandaag heeerlijk aan het strand gelegen en zelfs in de zee gezwommen! Ik ben geloof ik zelfs een heel klein beetje verbrand. Heerlijk weer was het! Helaas vliegen we morgen alweer naar het koude Nederland, dus echt jaloers hoeven jullie te zijn.
We zijn na het strand naar de emirates mall gegaan. Dit was wel heel mooi! Ze hebben daar een ski piste in het winkelcentrum. Ik vroeg me af, hoe doen ze dat dan met die boerka’s? Maar daar kreeg ik al snel een antwoord op. Ze hebben daar speciale lange ski jassen die ze kunnen huren (alle ski kleding huren ze daar sowieso) en die doen ze dan aan over hun boerka heen. Ik vond het heeel grappig om te zien zo die vrouwen met hun boerka’s op de piste. Echt skiën werd niet zo heel erg gedaan. Ze hebben daar namelijk ook een groot sneeuw pret paradijs. Met glijbanen en weet ik veel wat nog meer. Ze kunnen natuurlijk zelf niet zo goed skiën en zo hebben ze nog plezier in de sneeuw. Heel grappig dat er een ski baan is in een woestijn omgeving.

Dit is de laatste keer dat is een verhaal schrijf over deze reis want morgen vliegen we dus weer terug. Het is voor ons allebei een fantastische reis geweest. We hebben weer een heel ander deel van de wereld mogen bekijken en het was geweldig om te zien hoe het er daar aan toe ging en het een tijdje mee te mogen maken. We zien jullie snel als we terug zijn en foto’s volgen snel!

Heel veel liefs,
Hans & Lise

• 22 Januari 2014 - 20:05

Ernestine:

Wat een leuk verhaal weer Lise. Weer een heel andere cultuur, die arabieren. Nog een fijne tijd en goede reis terug. Tot zondag, Ernestine